02/07/2024 0 Kommentarer
Prædiken Nytårsaften
Prædiken Nytårsaften
# Prædikener
Prædiken Nytårsaften
Jeg mener nemlig, at lidelserne i den tid, der nu er inde, er for intet at regne mod den herlighed, som skal åbenbares på os. v19 For skabningen venter med længsel på, at Guds børn skal åbenbares. v20 Skabningen blev jo underlagt tomheden, ikke fordi den selv ville, men på grund af ham, der gjorde det, og med det håb, v21 at også skabningen selv vil blive befriet fra trældommen under forgængeligheden og nå til den frihed, som Guds børn får i herligheden. v22 Vi ved, at hele skabningen endnu sukker og vånder sig sammen. v23 Og ikke alene det: også vi, der har Ånden som førstegrøde, sukker selv i forventning om barnekår, vort legemes forløsning.v24 Til det håb er vi frelst! Men et håb, som man ser opfyldt, er ikke noget håb; for hvem håber på det, man kan se? v25 Men håber vi på det, vi ikke ser, venter vi på det med udholdenhed. v26 Og også Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, v27 og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje. v28 Vi ved, at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud, og som efter hans beslutning er kaldet. Romerbrevet kap. 8
Vi har det gamle år i ryggen fyldt af alle vores mange forskellige erfaringer og møder med mennesker. Det er året der er gået vi takker for og tænker tilbage på eller måske forsøger at glemme. Erindringer har vi altid med os. Måske særligt på denne dag. Erindringen skaber sammenhæng giver os identitet og skaber sammenhæng i vores liv. Glemslen er ligeså vigtig i livet. Glemslen kan være en lettelse, fordi den befrier os fra det, vi ikke kan få plads i vores livshistorie. Filosoffen Nietzsche siger om glemslens gave: uden glemsomhed ville der ikke kunne opstå lykke, munterhed, håb, nærvær.
Paulus tyder håber så fint: Men et håb som man ser opfyldt er ikke noget håb; for hvem håber på det man kan se? Håbet er meget større end det vi ved vil komme og som vi glæder os til. Håbet er en orientering i dit liv, hvor det ikke er afgørende, om du når derhen. Håb er ikke en ønskeliste for hvordan jeg gerne vil have livet skal blive i det nye år. Nytårsforsætterne er de ønsker eller drømme vi gør os om hvordan ting gerne må falde på plads for os i det kommende år. Mange nytårsforsætter lever på det meget personlige plan, men kan også være ønsker for verdens tilstand og menneskers liv.
Paulus har ret når han siger om håbet, at det ikke er noget vi kan se. Håbet er paradoksalt, vi kan ikke fange det. Vi håber på det vi ikke ser, siger Paulus. En gave er håbet. Håb kommer ingen steder fra. Det kommer, når det kommer, og deri ligger gaven. Det kommer fra Gud. Det fortæller om det som er særligt for en jødisk-kristen tænkning, at Gud uophørligt åbner en fremtid. Jødedommen og kristendommen er de omflakkendes religion, hvor der konstant er opbrud i menneskers liv. På vej mod fremtiden, som ikke er kendt, og hvor mennesket som Abraham og det jødiske folk gang på gang må bryde op. Det er en eksistens i håb.
Jordens og samfundets fremtid kan ikke mindst virke negativt ind på vores håb for hvordan det skal gå. Der er mange ting i verden som modarbejder og vil træde håbet ned. Vi husker at Paulus sagde skabningen venter med længsel, ser frem i håb, men han lægger ikke skjul at skabningen samtidig ”sukker og vånder sig”.
Det med håb er egentlig ikke så besværligt, som denne lille historie vil vise. En skyfri og strålende sommerdag mødes 2 mennesker ved stranden. ”Er det ikke et skønt vejr” siger den ene. ”Det vil sikkert ikke vare ved” siger den anden. ”Men vi har da lov at håbe?” siger optimisten. ”Så bliver vi bare skuffet!” siger pessimisten. Den sidste må være svær at leve i samme hus med, den altid sortsynede som næsten gør en dyd ud af tale håbet ned.
Kommentarer